Profilaktyka uzależnień od social mediów i internetu
W proponowanych warsztatach wzięło już udział kilka tysięcy uczniów. Z naszych obserwacji oraz dostępnych badań wynika, że potrzeba prowadzenia takich działań dynamicznie się zwiększa. Pandemia „rzuciła w szpony” internetu uczniów, którzy nie wiedzą jak sobie poradzić z powszechnie występującym hejtem oraz cyberprzemocą. Często wsparcia potrzebują również rodzice, którzy również biorą udział w warsztatach.
Głównym celem zajęć jest poznanie zagrożeń płynących z nadmiernego korzystania z Internetu, telefonów i gier. Celami szczegółowymi zajęć jest zapoznanie i uświadomienie ucznia z pojęciami cyberprzemocy, hejtu, stalkingu oraz fonoholizmu. Zrozumienie przez ucznia czym jest uzależnienie od telefonu Internetu i komputera oraz jakie są objawy uzależnienia. Rozróżniania pojęć pożytecznego i bezużytecznego spędzania czasu przed komputerem oraz uświadomienie ucznia jakie zagrożenia wynikają z nadmiernego korzystania z komputera. Omawimy również tematy związane ze zdrowiem – co ściśle wiąże się z korzystaniem z przestrzeni wirtualnej.
Profilaktyka prowadzona jest na zasadach warsztatowych w wybranych przez pedagogów klasach. Są to 3 bloki po 2 godziny. Zaplanowane są ciekawe ćwiczenia, dyskusje oraz zadania.


Przykładowe tematy omawiane na warsztatach
- Cyberprzemoc
- Korzyści i negatywy świata wirtualnego
- Pato Streaming
- Seksting i nudes
- Fomo
